Στο γραφικό Πομακοχώρι της Γλαύκης, ο νεαρός Σαλή Τζαμπάζ αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να συνεισφέρει στην βελτίωση της εκπαίδευσης στην κοινότητά του. Θέλει να δημιουργήσει ένα κέντρο αγγλικών για τα παιδιά της περιοχής, προσφέροντάς τους τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να ξεπεράσουν τα τοπικά σύνορα και να συνδεθούν με έναν παγκόσμιο ορίζοντα ευκαιριών. Η πρωτοβουλία του δεν είναι μόνο ένα βήμα προς το δικό του όνειρο αλλά και μια ελπίδα για το μέλλον της κοινότητας, δείχνοντας ότι με πίστη και εργασία, τα εμπόδια μπορούν να ξεπεραστούν.
Πώς αποφασίσατε να γίνετε καθηγητής αγγλικών;
Η μοίρα σε κατευθύνει προς ένα σημείο κάποιες φορές. Έμαθα αγγλικά για να μπορέσω να εργαστώ στο εξωτερικό. Πήγα λοιπόν για ένα μικρό χρονικό διάστημα στο Λονδίνο αλλά δεν μου άρεσε και έτσι γύρισα γρήγορα πίσω στην πατρίδα μου.
Το 2007 επιστρέφοντας στο χωριό του, ξεκίνησε με 3 μαθητές ιδιαίτερα μαθήματα αγγλικών στο σπίτι του. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, η εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του αυξήθηκε με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι μαθητές τον επιλέγουν για την εκπαίδευση τους.
Σύντομα, αποφάσισα να νοικιάσω έναν μικρό χώρο καθώς οι μαθητές αυξάνονταν. Το καλοκαίρι είχα 20 μαθητές και τον Σεπτέμβριο έγιναν 60. Και κάπως έτσι, συνεχίζουμε να διδάσκουμε χειμώνα - καλοκαίρι από τότε.
Ο χώρος που νοίκιαζα, ήταν μικρός και παλιός. Ύστερα από 7-8 χρόνια εκεί, ήθελα να κάνω κάτι δικό μου, ήθελα να δώσω κάτι πίσω στο χωριό που με στήριξε. Το όνειρο μου για τη δημιουργία ενός σύγχρονου επαγγελματικού χώρου, άρχισε να πραγματοποιείται όταν ο μηχανικός μου, Γιώργος Προφέτης, μου πρότεινε την ena Σύμβουλοι Ανάπτυξης και ύστερα από συζητήσεις αποφασίσαμε πως θα μπορούσα να αξιοποιήσω το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 2020, ΜΕΤΡΟ 19: «Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων» (LEADER).
Στο φροντιστήριο Ideal Schools, διδάσκονται αγγλικά σε όλες τις ηλικίες, με έμφαση σε παιδιά 7-18 χρονών, ενώ πραγματοποιούνται και μερικά μαθήματα φιλολογικών και μαθηματικών προκειμένου να βοηθηθούν οι νεαροί μαθητές στο σχολείο.
Εξυπηρετούμε και μεγαλύτερες ηλικίες οι οποίες ζητούν ταχύρρυθμα καλοκαιρινά μαθήματα αγγλικών. Τον χειμώνα όμως είναι πιο δύσκολο να κάνουμε κάτι τέτοιο γιατί το πρόγραμμα μας είναι πολύ φορτωμένο.
Αυτή την στιγμή, το φροντιστήριο έχει 70 μαθητές και 5 άτομα προσωπικό με τους 3 από αυτούς να διδάσκουν αποκλειστικά αγγλικά. Άλλοι 150 μαθητές παρακολουθούν μαθήματα στο παράρτημα του φροντιστηρίου στην πόλη της Ξάνθης.
Ο Σαλή γίνεται συχνά δέκτης θετικών σχολίων από παλαιότερους μαθητές του, είτε αυτοί κατάφεραν να σπουδάσουν είτε όχι, καθώς τα αγγλικά που τους δίδαξε, τους βοήθησαν στην εύρεση μιας καλύτερης θέσης εργασίας. Επίσης έχει τη χαρά να συνεργάζεται με 2-3 μαθητές του, οι οποίοι είναι πλέον δάσκαλοι μέσης εκπαίδευσης στο φροντιστήριο του.
Στη Γλαύκη παρά τη μείωση του πληθυσμού λόγω της μετανάστευσης, εποχιακής ή μόνιμης, έχουμε το πλεονέκτημα της ύπαρξης του Γυμνασίου και του Λυκείου, στα οποία φοιτούν μαθητές από τα γειτονικά χωριά. Έτσι, ενώ το Δημοτικό σχολείο αριθμεί περί τους 65 μαθητές, ατο Γυμνάσιο και το Λύκειο εκπαιδεύονται περίπου 250 παιδιά.
Η καθημερινότητα του Τζαμπάζ Σαλή μοιράζεται μεταξύ Γλαύκης και Ξάνθης, με τις επιχειρηματικές υποχρεώσεις να πραγματοποιούνται τις πρωινές ώρες καθώς η διδασκαλίες ξεκινούν το μεσημέρι και τελειώνουν αργά το βράδυ.
Ως ντόπιος γνώριζε βαθιά τους ανθρώπους και τις ανάγκες τους. Η καθημερινή επικοινωνία και οι προσωπικές του σχέσεις κέρδισαν γρήγορα την εμπιστοσύνη των συγχωριανών του. Σε ένα χωριό όπου οι δραστηριότητες ήταν περιορισμένες, η ίδρυση ενός φροντιστηρίου αποτέλεσε έναν φάρο ελπίδας και ανάπτυξης, προσελκύοντας όλα τα παιδιά του χωριού σε έναν όμορφο και καινούργιο χώρο για μάθηση. Ο Σαλή, με τη νεανική του ενέργεια και την πλήρη αφοσίωση στην εκπαίδευση, κατάφερε να μεταμορφώσει το όραμά του σε πραγματικότητα, προσφέροντας πολύτιμες γνώσεις και ευκαιρίες στα παιδιά της κοινότητας. Επιπλέον, οι εκδρομές που διοργανώνει σε προορισμούς όπως η Θεσσαλονίκη, η Χίος, η Κως και οι Μικρασιατικές ακτές προσφέρουν στα παιδιά τη δυνατότητα να εξερευνήσουν νέους ορίζοντες και να εμπνευστούν για το μέλλον.
Η κυριότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει, όπως μας εκμυστηρεύεται ο ίδιος, είναι η διαχείριση των τριών διαφορετικών του ρόλων, δηλαδή του καθηγητή, του επιχειρηματία και του διαχειριστή. Η εύρεση ισορροπίας μεταξύ της προσωπικής διδασκαλίας και της διαχείρισης των φροντιστηρίων είναι μια συνεχής πρόκληση. Έτσι, κατά την πρόσληψη νέου προσωπικού, δίνει έμφαση στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση και την εμπειρία, αλλά επίσης προσέχει ιδιαιτέρως τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα των καθηγητών, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη δυνατή αλληλεπίδραση με τους μαθητές. Αυτός ο συνδυασμός προσόντων και προσωπικότητας είναι κρίσιμος για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος μάθησης που ενθαρρύνει και υποστηρίζει τους μαθητές του εκπαιδευτηρίου Ideal Schools.
Ο Τζαμπάζ Σαλή επωφελήθηκε από την αξιοποίηση του προγράμματος και τη συνεργασία με την ena Σύμβουλοι Ανάπτυξης, επιτυγχάνοντας τη δημιουργία του δικού του επαγγελματικού χώρου. Το φροντιστήριο του στη Γλαύκη, διαθέτει 4 πλήρως εξοπλισμένες αίθουσες διδασκαλίας και πρόσβαση ΑΜΕΑ. Ενώ τα αρχικά του σχέδια, προσανατολίζονταν σε έναν μικρότερο χώρο κατώτερων προδιαγραφών, εντέλει το ποσοστό επιχορήγησης ύψους 65% του έδωσε κίνητρο και ευκαιρία να διευρύνει τον αρχικό του προγραμματισμό. Η χρηματοδότηση από την δράση τον βοήθησε στην ανέγερση και κατασκευή του κτιρίου, στην απόκτηση υψηλής ποιότητας εξοπλισμού για το χώρο του, στην ενεργειακή αυτονομία με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού πάνελ και στη δυνατότητα να προσφέρει ένα άνετο περιβάλλον για τους μαθητές του.
Θα μπορούσα να είχα δημιουργήσει έναν μικρότερο χώρο, δαπανώντας λιγότερα χρήματα, όμως όπως σας είπα ήδη, ήθελα να κάνω κάτι ξεχωριστό για τα παιδιά.
Η συνεργασία του με την ena ήταν καθοριστική, καθώς του προσέφερε την απαραίτητη καθοδήγηση και υποστήριξη σε όλες τις φάσεις του έργου. Ο ίδιος δηλώνει ιδιαίτερα ευχαριστημένος από τη συνεργασία του με την Κική Τσιρίκα, Σύμβουλο Ανάπτυξης Πρωτογενούς Τομέα της εταιρείας ena Σύμβουλοι Ανάπτυξης, την οποία χαρακτηρίζει ως πολύ αποδοτική, με τακτική επικοινωνία και ουσιαστική βοήθεια στην υλοποίηση του προγράμματος.
Η επιτυχία του φροντιστηρίου ανέδειξε τη σημασία της επένδυσης σε τοπικό επίπεδο και το πώς μια τέτοια προσπάθεια μπορεί να ενισχύσει την κοινότητα και να κρατήσει τους νέους κοντά στις ρίζες τους. Είναι ένας χώρος για όλους τους μαθητές, όπου ο μαθητής αισθάνεται άνετα και μπορεί να μάθει αγγλικά με ευχάριστη και δημιουργική διδασκαλία, με καταρτισμένο προσωπικό και εξαιρετικά αποτελέσματα.
O Σαλή προτρέπει και άλλους επιχειρηματίες να επενδύσουν στο χωριό, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για περισσότερες δραστηριότητες και υπηρεσίες που θα καταστήσουν τη Γλαύκη έναν ακόμη πιο ελκυστικό τόπο για τις νεότερες γενιές. Επισημαίνει ωστόσο, την έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με τις δυνατότητες χρηματοδότησης για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων, όπως παιδότοποι ή γυμναστήρια. Με τη δική του εμπειρία ως παράδειγμα, τονίζει τη σημασία του θάρρους, της υπομονής και της επιμονής στην υπέρβαση των εμποδίων, καθώς και την αξία της στήριξης από κατάλληλους συνεργάτες όπως η ena για την επίτευξη των στόχων τους.
Η προτροπή του προς νέους επιχειρηματίες είναι να ακολουθήσουν το πάθος τους, να εμπιστεύονται τους συνεργάτες τους και να ξεκινούν σταδιακά, ώστε να συνεισφέρουν στην κοινότητα δημιουργώντας βιώσιμες και ανθεκτικές επιχειρήσεις.
Ο Τζαμπάζ Σαλή, δεν σκοπεύει να αφήσει τη Γλαύκη, καθώς αγαπά το ιδιαίτερο εκπαιδευτήριο του, το οποίο θα τον κρατήσει για αρκετά χρόνια ακόμη στο χωριό. Παράλληλα, δεν σταματά να ονειρεύεται για το μέλλον, έχοντας στα σχέδιά του ένα ακόμη μεγαλύτερο έργο για τη δημιουργία ενός χώρου 200 τετραγωνικών μέτρων στην πόλη της Ξάνθης.
Την δημιουργία της 27ης Business Story επιμελήθηκε η ομάδα Marketing της ena Σύμβουλοι Ανάπτυξης, Χρήστος Πιτιακούδης, Σοφία Αργυριάδου και Μαρία Καρυοφυλάκη.
Τζαμπάζ Σαλή - Ideal Schools Ξένες Γλώσσες // Μέση Εκπαίδευση
Κεντρικό: Γλαύκη, Ξάνθη
Παράρτημα: Τσιμισκή 69, Ξάνθη
Τ. 2541304354, 6943989490